Ga naar inhoud

Met een ijsbreker naar de Noordpool 90° NB

en bezoek onderweg (kort) Franz Josefland

:alttitle:

Met een ijsbreker naar de Noordpool 90° NB

Op het noordelijkste puntje van de aarde (90° NB) staan is een intrigerend fenomeen. Met de stoere (nucleaire) ijsbreker is het mogelijk om naar de Geografische Noordpool te varen en daar op het ijs rond te wandelen! Maar om er te komen moet er wel wat werk verzet worden. Meestal is de tocht tot op 80° NB redelijk eenvoudig: soms open water, soms wat pakijsvelden. Daarna komt het echte werk: door het meerjarige ijs dat op plekken meer dan 5 meter dik kan zijn! De ijsbreker 50 Years of Victory heeft er meestal geen enkele moeite mee. Met een snelheid van maar liefst 15 knopen vaart hij onverstoord door het ijs.
Gaat uw droom om op 90° NB te staan uitkomen?

Als u deze reis kiest

  • IJsbrekercruise met expeditiesfeer op basis van volpension.
  • Engelssprekende expeditieteam.
  • Min. 50 / max. 128 passagiers // internationaal gezelschap.
  • Helikoptervluchten inclusief, soms extra optionele vluchten.
  • Verlenging in Finland en Noorwegen is mogelijk.
  • Benodigde vlucht naar Helsinki en v.v. kan verzorgd worden.
  • Het benodigde visum voor Rusland kan verzorgd worden.

Impressies

  • In het ijs, klaar om een helikoptervlucht te maken.
    1/10

    In het ijs, klaar om een helikoptervlucht te maken.

  • Met immense kracht spat het ijs onder de ijsbreker vandaan.
    2/10

    Met immense kracht spat het ijs onder de ijsbreker vandaan.

  • IJsbrokken van ongelooflijke afmetingen komen naast de ijsbreker omhoog.
    3/10

    IJsbrokken van ongelooflijke afmetingen komen naast de ijsbreker omhoog.

  • Op de Geografische Noordpool, 90° NB. Foto: Sam Crimmin.
    4/10

    Op de Geografische Noordpool, 90° NB. Foto: Sam Crimmin.

  • Op het ijs rond de Noordpool. Foto: Sam Crimmin.
    5/10

    Op het ijs rond de Noordpool. Foto: Sam Crimmin.

  • Luchtballonvaart bij de Noordpool. Foto: Sam Crimmin.
    6/10

    Luchtballonvaart bij de Noordpool. Foto: Sam Crimmin.

  • Het ijs in het noordpoolgebied is niet vlak: er zitten enorme ijsbrokken in.
    7/10

    Het ijs in het noordpoolgebied is niet vlak: er zitten enorme ijsbrokken in.

  • Een heerlijk rustige dag in het noordpoolgebied.
    8/10

    Een heerlijk rustige dag in het noordpoolgebied.

  • Een drukwal in het ijs van de noordpool.
    9/10

    Een drukwal in het ijs van de noordpool.

  • Champ Island Franz Josefland.
    10/10

    Champ Island Franz Josefland.

Dag tot dag

  • Helsinki

    Aankomst in Helsinki. Op eigen gelegenheid naar het groepshotel dichtbij de luchthaven voor overnachting op basis van logies/ontbijt. Hier ontmoet u de andere passagiers en wordt er laatste informatie voor de chartervlucht en de inschepingsprocedure in Moermansk besproken.

  • Helsinki - Moermansk

    Bagagetransfer van het groepshotel naar de luchthaven van Helsinki. Alle passagiers wandelen naar de luchthaven. Hier wordt ingecheckt voor de chartervlucht naar Moermansk. Na aankomst in Moermansk staan er bussen klaar om alle passagiers van het vliegveld mee te nemen voor een korte stadsrondrit die eindigt op het haventerrein van Atomflot. Hier gaat u aan boord van de 50 Years of Victory.
    Nadat de trossen lossen gegooid zijn vertrekt het schip richting de Barentzzee. De gehele avond, waarbij de zon pas heel laat even de horizon raakt, zal door de Kolafjord gevaren worden.

  • Barentszzee

    Afhankelijk van de ijssituatie vaart het schip door open water of misschien wel door enorme pakijsvelden. Ieder jaar is de situatie anders. Als het mooi weer is, zult u in beide gevallen veel tijd aan dek of op de enorme brug doorbrengen. Ook leert u stukje bij beetje het schip kennen, waar uw hut, het restaurant en de bar zich bevinden en hoe u het snelst op een van de buitendekken komt als er bijvoorbeeld een walvis gezien wordt.
    Verder zullen er presentaties gegeven worden door leden van het expeditieteam.

  • Door het ijs naar de Noordpool

    Na het bereiken van de echte ijsrand wordt het tijd om op de boeg, langs de reling of boven vanaf het dak van de brug te zien hoe het ijs met kracht onder de ijsbreker vandaan springt. Langs de zijkant van het schip komen brokken van enkele meters dik op hun zijkant omhoog, waardoor het blauwe ijs goed zichtbaar wordt. Soms merk je dat de ijsbreker iets meer moeite heeft om door het ijs te komen. Meestal loopt er dan een drukwal dwars over de vaarroute. Een drukwal ontstaat doordat twee enorme ijsplaten op elkaar botsen. Er ontstaat dan een ijsmuur die enige meters hoog kan zijn.
    Als het mooi weer is, zullen de helikopters ingezet worden om alle passagiers vanuit de lucht te laten zien hoe het schip door het ijs ploegt. Fascinerend!

  • De Geografische Noordpool ??!

    Een spannend moment nadert als de Geografische Noordpool in zicht komt. De kapitein manoeuvreert het schip heel zorgvuldig richting 90° NB. Het bereiken van dit noordelijkste punt op aarde wordt groots gevierd. Als het weer het toelaat, zal nu ook de luchtballontocht gemaakt worden voor wie dit geboekt heeft.
    Dappere passagiers kunnen deelnemen aan de Polar Plunge, een duik in het letterlijk ijskoude water.

  • Door het ijs

    Vanaf 90° NB kun je alleen maar in zuidelijke richting verder varen. De koers wordt richting Franz Josefland gezet. Het ijsbreker spetakel zet zich nog enkele dagen voort. Misschien dat er onderweg een ijsbeer of in ieder geval ijsberensporen gezien worden.

  • Franz Josefland

    Bij Franz Josefland is de kans groot om ijsberen, walrussen en vooral veel zeevogels te zien. Er zijn op sneeuwvrije rotsen enorme zeevogelkolonies, waarvan Rubini Rock de bekendste en makkelijkst te bereiken is. De archipel bestaat uit bergachtige eilanden die grotendeels bedekt zijn enorme gletsjers.
    Er zullen enkele landingen gemaakt worden met helikopter of met zodiacs. Waar, dat hangt af van welke plaatsen bereikbaar zijn.
    Mogelijke plaatsen zijn: Tikhajabukta (onderzoeksstation met klein museum), Kaap Fiume (met bijzondere geologische fenomenen in de vorm van natuurlijk gevormde stenen bollen), Kaap Noorwegen (de overwinteringsplaats van Fridtjof Nansen en Hjalmar Johansen).

  • In het ijs en open zee

    Vanaf Franz Josefland zal verder in zuidelijke richting over de Barentszzee naar Moermansk varen. Onderweg kunnen nog steeds pakijsvelden voorbij komen waar dan walvissen, Zadelrobben en mogelijk nog een ijsbeer gezien kunnen worden. Aan het einde van de twaalfde dag komen de contouren van het Kola Schiereiland in zicht. Het is ook hier (bijna) 24 uur licht, dus u kunt lang genieten van deze laatste dag aan boord.

  • Moermansk - Helsinki

    Na aankomst in Moermansk wordt ontscheept. Er is een groepstransfer van de kade naar het vliegveld vanwwaar de chartervlucht naar Helsinki vertrekt. Vanaf de luchthaven van Helsinki is er een groepstransfer naar het groepshotel waar u overnacht op basis van logies/ontbijt.

  • Helsinki

    Na het ontbijt eindigt deze reis. U kunt huiswaarts keren, of uw reis in de stad Helsinki of andere delen van Finland of Noorwegen verlengen.

BELANGRIJK

Het beschreven programma is een leidraad. De actuele ijssituatie kan grote invloed hebben op de uitvoerbaarheid van de reis.

Data & prijzen

Pagina bijgewerkt op 2 maart 2022
noordpool-202
  • Scheepsreis zoals omschreven.
  • Volpension aan boord (incl. koffie, thee, hete chocolademelk, sap en frisdrankjes).
  • Huiswijn en bier bij de diners.
  • Alle excursies gedurende de scheepsreis (excl. optionele helikoptervluchten).
  • Expeditieparka die u na de reis mag houden.
  • Gebruik van rubberlaarzen tijdens de scheepsreis.
  • Noodevacuatieverzekering tot US$ 500,000 per persoon.
  • Beluga informatieboekje.
  • Compensatie CO2-uitstoot.
  • Reis van huis Helsinki en v.v.
  • Overige transfers.
  • Eventuele optionele helikoptervluchten.
  • Verzekeringen.
  • Visumkosten (ca. € 110,- p.p.).
  • Overige drankjes.
  • Fooien & uitgaven van persoonlijke aard.
  • Bijdrage Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) € 5,00 per persoon.
  • Bijdrage Stichting Calamiteitenfonds Reizen (CFR) € 2,50 per boeking.

Polar Plunge

Zelfs in het letterlijk ijskoude water bij de Noordpool is het mogelijk om een duik te nemen. Onverschrokken passagiers kunnen deelnemen aan de Polar Plunge. Op deze reis zal dit gebeuren als de ijsbreker in het ijs geparkeerd ligt bij de Noordpool. Een prestatie die met een certificaat en applaus van de andere (vooral niet zo dappere) passagiers wordt beloond.

Luchtballonvaart

Een andere activiteit die bij de Noordpool wordt aangeboden, als het weer het toelaat, is een vaart per luchtballon. Deelname aan deze ballonvaart moet vooraf geboekt worden.

Benodigde vlucht, overnachtingen en/of verlenging

Indien gewenst, verzorgen wij ook graag de benodigde vluchten, eventuele extra overnachtingen c.q. verlenging in Helsinki of andere delen van Finland of Noorwegen.
Stuur ons uw wensen of bel +31 10 2950126 voor overleg of een afspraak. Wij kunnen u ook bellen, vul hiervoor het bel-me-bericht in.

BELANGRIJK:

U heeft voor deze reizen een visum voor Rusland nodig.
Indien gewenst, kunnen we de visumaanvraag voor u verzorgen. De totale kosten bedragen ca. € 110,00 per persoon (prijs 2020).
Er is in 2018 een test gedaan met een e-visum. De Russische overheid heeft aangekondigd dit algemeen in te willen voeren, maar er is nog geen startdatum bekendgemaakt. Als het mogelijk wordt om een e-visum aan te vragen, dan kunt u dit eenvoudig zelf aanvragen, waarbij de kosten aanmerkelijk lager zullen zijn.

Compensatie CO2-uitstoot

Als compensatie voor de CO2-uitstoot van onze reizigers, doneert Beluga Adventures sinds 01 januari 2020 bomen aan Trees for All voor projecten in Nederland voor herstel en aanleg van klimaatbestendig bos en voor projecten op Borneo, Madagaskar en in Zuid-Amerika waar ook bossen hersteld worden om het leefgebied van dieren zoals Orang-oetans en poema’s te verbeteren.
Lees hier meer over Trees for All en hun projecten.

Terug naar boven